Leituras da Semana: Death Grips, Sia, Grizzly Bear e mais

Separamos alguns dos melhores textos sobre música que lemos pela Web nos últimos dias

Loading

Semanalmente, filtramos os melhores textos nacionais e internacionais que encontramos na rede, a fim de enriquecer ainda mais seu conhecimento sobre música:

Mile Runner: Grizzly Bear Singer Ed Droste’s Adventure in Accruing Airline Status por Ed Troste na Vogue

Ed Droste, vocalista da banda Grizzly Bear, iniciou uma nova coluna na revista Vogue e o primeiro texto não é exatamente sobre música e sim sobre um fato curioso sobre a vida de Droste, sua obsessão com programas de fidelidade de linhas aéreas. Engraçado e bem escrito.

“This was the beginning of what has become a longtime obsession with airline status and miles that has garnered many a laugh from friends, as my bandmates and I embarked on many roundabout and insane “mileage runs” to re-qualify.”

recomendado por Lucas Repullo

A day on Niteroi’s golden beaches with Chico Dub por Thomas Gorton no Dazed Digital

O curador Chico Dub, responsável pelo Festival Novas Frequências, já entrevistado pelo Monkeybuzz, conversou com a Dazed de forma descontraída sobre a cena eletrônica brasileira e ainda preparou uma ótima mixtape.

“We can be original without the obligation to use local percussive instruments on our beats; without having to sound Brazilian, do you know what I mean? So I always try to balance a more international sound with local flavours.”

recomendado por Lucas Repullo

Overtones: Mozart Makes You Smarter… And Other Dubious Musical Theories por Jayson Greene no site Pitchfork

Um texto interesse onde o autor analisa o efeito da música sobre o cérebro humano e seus reflexos ao longo da vida das pessoas, focando-se principalmente em desmistificar “verdades” conhecidas pela sabedoria popular. 

“Anxiety has an ability to draw the ear towards half-truths—studies on rumors, urban legends, and conspiracy theories have shown that the more anxious the disposition, the more susceptible a person becomes to hearsay. And I sense free-floating anxiety at play whenever a public figure worries about what music “does” to us, whether we can figure out how it ‘works’ in our brain.”

recomendado por Maynara Fanucci

A Reluctant Star, Sia Deals With Fame On Her Own Terms, por Sam H. Sanders para o site da rádio NPR

Que Sia é uma figura enigmática da música Pop de hoje em dia, isso todo mundo sabe. O repórter da emissora norte-americana NPR teve a chance de desvendar um pouco da pessoa (sem rosto) por trás do nome em uma visita à sua residência e local de trabalho. Lá, eles conversam sobre seu processo de composição para outros músicos e para seus discos, como o recém-lançado 1000 Forms of Fear. No fim das contas, é um grande bate papo sobre a música Pop.

“The chorus of Chandelier, like those in a lot of Sia’s songs, is colossal. But Chandelier is actually a dark song about alcoholism — partly Sia’s, who has been sober now for over three years. The song is also a kind of retort to every other pop song you hear on the radio celebrating the nonstop party. ‘That’s why ‘Chandelier’ was interesting to me. … I wrote the song because there’s so many party-girl anthems in pop. And I thought it’d be interesting to do a different take on that,” Sia said. “For some reason … I didn’t wanna give it away’.”

recomendado por André Felipe de Medeiros

What I Wish Death Grips Would Have Accomplished Before They Quit, por Confusion no Pigeons and Planes

De todos os lamentos sobre o fim da dupla Death Grips, este me pareceu o mais contundente foi este, que comenta a ausência de um Kurt Cobain na música hoje, um posto que o grupo poderia, com sua atitude anárquica e crítica, preencher. O autor cita o episódio em que o disco No Love Deep Web foi “vazado” pela própria banda, desafiando a gravadora Epic Records.

“When Death Grips got signed by Epic Records, they had the chance to put a big dent in this mentality. In a post-Odd Future era, things could be different. There’s value to a cult following that drives business in a way that first-week album sales don’t reflect. The most challenging music may be the hardest to sell, but it’s the easiest to build a cult following around. Fans who don’t associate with the mainstream are often the most engaged of them all. They are the active listeners. They want to be a part of something that not everybody gets. And unlike 20 years ago, they’re not hard to find and bring together.”

recomendado por André Felipe de Medeiros

Loading

Autor:

Nerd de música e fundador do Monkeybuzz.